sport & motion

Hallo mommy’s en mommy’s to be!

Je bent zwanger of net bevallen, in beide gevallen; van harte gefeliciteerd!

Een zwangerschap en een kindje krijgen is heel mooi maar ook heel pittig, bovendien krijg je een ander lichaam! En dat is even wennen!

Tijdens je zwangerschap veranderd je lichaam enorm. Zichtbaar is dat je een dikke buik krijgt en voelbaar zijn de kwaaltjes die er bij horen. Maar wat gebeurd er nog meer met ons zwangere lichaam wat niet voelbaar of zichtbaar is? En wat kan je er aan doen?! Iedere zwangere of net bevallen vrouw zou fysiek goed begeleid moeten worden tijdens en na de zwangerschap.

Veel vrouwen willen tijdens de zwangerschap door blijven sporten andere vrouwen zijn juist bang om nog te sporten en stoppen ermee. Wat is nou juist goed om te doen, wat kan je nog wel doen en wat absoluut niet meer om kwaaltjes tegen te gaan of om te voorkomen. Wellicht maakt het je een beetje onzeker, waar doe je goed aan? Deze vragen en veel meer komt aan bod tijdens het powermama programma.

Dit is mijn verhaal:

Ik ben Melanie van Wijk, 28 jaar, Personal trainer, bootcamp trainer, Powermama coach bij Core Academy, zelf fanatiek crossfitter en sinds juni 2019 moeder van zoontje Jip.

Afgelopen juni ben ik bevallen van mijn eerste kindje, zoontje Jip. Wat een ervaring! Ik vond de zwangerschap pittig maar ook ontzettend mooi! De eerste 20 weken waren voor mij niet de leukste weken. Ik had heel erg last van eczeem, al voor mijn zwangerschap. Ik mocht geen hormonenzalf meer smeren omdat ik zwanger was en dus werd het alleen maar erger, een oplossing was er helaas niet echt. Ik sliep slecht en had weinig energie. Terwijl ik die energie eigenlijk keihard nodig had want er groeide een kindje in mijn buik! Na 20 weken ging het beter, gelukkig! Ik had weer meer energie, zin op te sporten en überhaupt weer actief te zijn!

Voor mijn zwangerschap was namelijk super sportief. Ik ben personal trainer en bootcamp trainer maar ik had geen ervaring met zwangerschap. Ik wist dus niet goed wat ik allemaal mocht blijven doen en waar ik verstandig aan deed. Ik volgde de opleiding Powermama bij Core Academy toen ik 12 weken zwanger was en heb me op laten leiden tot Powermama Coach. Deze opleiding is zo goed en belangrijk geweest voor mijzelf tijdens en na mijn zwangerschap dat ik graag (aanstaande) moeders wil helpen om de zwangerschap en het herstel zo goed mogelijk door te komen.

Rugklachten, bekkenklachten, snel vermoeid, incontinentie, wijkende buikspieren, het hoort er allemaal bij! Toch?

Oké, natuurlijk veranderd je lichaam en heeft (bijna) iedere vrouw last van zwangerschapskwaaltjes. Maar veel van die kwaaltjes kunnen we beperken of zelfs voorkomen door goed voor ons lichaam te zorgen. De kilo’s die eraan komen kunnen we ook enigszins beperken, maar niet voorkomen. Die buik wordt nou eenmaal dikker. Heel leuk en heel mooi, maar soms ook heel onhandig. Hoe ga je daar mee om?

Tijdens je zwangerschap maakt het lichaam verschillende hormonen aan. Eén van die hormonen is relaxine. Dit hormoon zorgt ervoor dat alles in het lichaam week wordt om het lichaam zo goed mogelijk voor de bereiden op de geboorte. Er moet straks immers een kindje naar buiten. Vanaf het tweede trimester gebeurd dit al, zonder dat je het door hebt! Je voelt er niets van, maar je lichaam

veranderd wel. Onder andere de peesplaat tussen de buikspieren wordt week waardoor de buikspieren gaan wijken zodat er ruimte komt voor het kindje om te kunnen groeien, dit noemen we een Diastase. Als je dan de rechte buikspieren gaat trainen, trek je als het ware de peesplaat kapot en dat willen we niet! Wat we ook niet willen is dat er veel buikdruk ontstaat. Dit gebeurd als je zwaar tilt of veel kracht zet terwijl je je adem vast houdt. Als je buikdruk ontstaat, komt er veel druk op de bekkenbodem en dit moeten we zo veel mogelijk voorkomen. Je bekkenbodem is een spier, een soort van trampoline. Op die bekkenbodem ligt een groeiende baby die steeds zwaarder wordt. En niet alleen de baby, maar ook de baarmoeder, het vruchtwater en de nodige reserves die het lichaam aanmaakt. De bekkenbodem krijgt het dus steeds zwaarder tijdens het verloop van de zwangerschap.

Niet alleen de bekkenbodem en de peesplaat krijgen het zwaar, ook je rug moet een stuk harder werken. Omdat je buik groeit veranderd het lichaam zwaartepunt. Automatisch ga je dit compenseren door naar achter te gaan hangen. Je gaat je rug op die manier verkeerd belasten. We moeten daarom de core extra sterk maken zodat we zo min mogelijk last krijgen van onze rug en daarom moeten we een beetje voorzichtig zijn met ons lichaam. Na de zwangerschap moet je voor de kindje gaan zorgen en dan heb je je rug toch ook echt weer nodig! Het is dus heel goed om te blijven sporten, maar wel op de juiste manier en door de juiste oefeningen te doen. Ook is het belangrijk dat je leert om op de juiste manier te tillen bijvoorbeeld.

Hoe zit het dan als je bent bevallen?

Eerst ga je lekker genieten van je kleine spuit. Na een week of 6 is het pas verstandig om iets te gaan doen aan je herstel (bij natuurlijke geboorte, en 8 tot 10 weken bij keizersnede) eerder is echt niet nodig! Zorg eerst dat je went aan je (nieuwe) gezinssituatie en aan je nieuwe lichaam. Daarna kun je rustig weer iets gaan doen wat met sporten te maken heeft.

Ook na je bevalling is het belangrijk om op de juiste manier te bewegen en te sporten! Als eerste is de Diastase check heel erg belangrijk. Er wordt dan gemeten hoeveel de buikspieren nog van elkaar af staan en hoe groot de diastase nog is. Pas als er nog maar 1 vinger tussen de rechte buikspieren past, mag je de recht buikspieren weer gaan trainen, voor die tijd mag je alleen de schuine en dwarse buikspieren trainen. Ook is aandacht voor de bekkenbodem belangrijk. Veel vrouwen denken dat je al eenmaal zwanger bent geweest, het normaal is dat je urine verliest tijdens het niezen, hoesten, lachen of sporten. Dit is echt onzin! Je kunt je bekkenbodem namelijk heel goed trainen en op die manier urine verlies voorkomen. Door grote krachtkrachtinspanning en verkeerde ademhaling komt er te veel druk op de bekkenbodem, dit is dus 1 van de oorzaken die het urineverlies, vooral na de zwangerschap, kunnen verergeren. Een belangrijk onderdeel dus die bekkenbodem!

Ik heb zelf enorm veel gehad een deze cursus en ik vind het belangrijk dat alle zwangere en net bevallen vrouwen goede begeleiding krijgen tijdens en na de zwangerschap.

Ben je benieuwd naar het powermama programma? Je bent van harte welkom tijdens de cursus. Ik help je graag om je zwangerschap zo goed mogelijk door te komen en zo goed mogelijk te herstellen. Ook deel ik graag mijn eigen ervaring en geef ik je zo goed mogelijk advies op het gebied van sporten met een zwanger lichaam en het herstellen na de zwangerschap. Dus heb je advies nodig!? Bel, stuur een appje of een mailtje! Ik help je graag!

Wil je meer informatie over het Powermama Programma? Kijk even op mijn website: www.sportenmotion.nl

P.s. Na het volgen van het Powermama programma kun je in ieder geval bij mijn sportlessen (Sport&motion) aansluiten bij de reguliere lessen, super gezellig! Wanneer je in een sportschool sport en op de apparaten traint, weet je welke oefeningen je nog wel en welke je niet meer mag doen.

Kortom, een enorme goede investering in je lichaam en ontzettend gezond voor jouzelf en je kleintje die nog lekker rond zwemt in je buik!

Zie ik je snel!? Groetjes Melanie