(Dreigende) miskraam of bloedverlies?

Bloedverlies in de zwangerschap
Bloedverlies in het begin van de zwangerschap duidt niet altijd op een miskraam. Een voorbeeld van een vaak voorkomende, onschuldige oorzaak van bloedverlies vroeg in de zwangerschap is de ingroei (innesteling) van de bevruchte eicel in de baarmoeder. Dit kan plaatsvinden rond de tijd dat anders de menstruatie had plaatsgevonden.
De baarmoeder en de baarmoedermond raken bij een zwangerschap goed doorbloed. Soms knapt er door wrijving een bloedvaatje op de baarmoedermond waardoor er vaginaal bloedverlies optreed. Dit gebeurd bijvoorbeeld na gemeenschap of na obstipatie (harde ontlasting).
Ook kunnen afwijkingen aan de baarmoedermond zoals een poliep of een ontsteking leiden tot bloedverlies zonder dat dit de zwangerschap beïnvloed.
Een zeldzame oorzaak is een buitenbaarmoederlijke zwangerschap. Daarbij treedt over het algemeen heel heftige buikpijn op.

20% van de zwangere vrouwen heeft bloedverlies in de eerste 16 weken van de zwangerschap. Bij de helft is er een intacte zwangerschap en de andere helft krijgt een miskraam.

Welke onderzoeken zijn mogelijk bij bloedverlies
Met behulp van echo kan gekeken worden of de zwangerschap op dat moment nog intact is. Voor 6 weken zwangerschap geeft dit meestal nog geen duidelijkheid omdat de zwangerschap dan nog te pril is. Maar ook tussen 6 en 7 weken zwangerschapsduur is soms het verschil tussen een toch wat minder gevorderde zwangerschap op een zwangerschap die niet verder gegroeid is (‘missed abortion’) lastig vast te stellen.
Het wel of niet maken van een echo verandert niets aan de uitkomst van de zwangerschap. Het maken van een echo lijkt wel zekerheid te bieden, maar dat is niet altijd zo. Als er een kloppend hartje te zien is, is dat op dat moment natuurlijk een opluchting, maar het is geen garantie dat er niet alsnog een miskraam kan optreden. Als er nog geen kloppend hartje te zien is kan het mogelijk ook zijn dat de zwangerschap minder ver is dan gedacht. Ook kan er niet altijd een oorzaak voor het bloedverlies gevonden worden.

”Ook in deze periode willen we je graag zo goed mogelijk begeleiden en je helpen waar mogelijk is. Als je na het lezen van deze informatie nog vragen hebt, of zaken met ons wilt overleggen dan kan dat altijd.”