Leefstijladviezen

Graag geven je advies over de beste voorbereiding.

Voedingsadviezen
Tijdens de zwangerschap is het belangrijk dat je gezond en gevarieerd eet. Eten voor twee is niet nodig en tijdens de zwangerschap is lijnen niet verstandig. Een gemiddelde gewichtstoename tijdens de zwangerschap is 12 kilogram.

Zorg ervoor dat je iedere dag zuivelproducten, volkerenproducten, fruit en verse groenten eet. Groenten moet je voor gebruik goed wassen. De kans op bloedarmoede is door de groei van de baby in de zwangerschap vergroot, eet daarom wat extra ijzerrijke voedingsmiddelen zoals peulvruchten, bietjes, groene groenten of gedroogde abrikozen. Voor de hersenontwikkeling van het kindje is het goed om één à twee keer per week verse vette vis zoals haring, sardines of Atlantische zalm te eten. Eet geen vis die vacuüm is verpakt, dit in verband met een mogelijke listeria-infectie. Ook is het goed een aantal keer per week vlees te eten. Eet geen (half) rauw vlees, zoals filet americain, ossenworst of rauwe biefstuk. Vermijd producten die van rauwe, niet-gepasteuriseerde melk zijn gemaakt, er staat dan au lait cru op de verpakking. Teveel vitamine A, dat vooral in leverproducten zit, is schadelijk voor het ongeboren kind, matig daarom het eten van leverpastei en dergelijke.
kijk ook eens voor meer informatie op de website van het voedingscentrum.

Leefwijze
Dat roken slecht is tijdens de zwangerschap is bekend, ook het gebruik van alcohol en drugs is sterk af te raden. Een zonnebankkuur en de sauna worden in de zwangerschap niet aanbevolen. Vermijd contact met ontlasting van poezen. Dit in verband met toxoplasmose. Draag bij tuinieren en verschonen van de kattenbak altijd handschoenen.

Daarentegen is werken gezond en kun je de meeste sporten blijven beoefenen, zolang er geen klachten zijn. Het luisteren naar je lichaam is daarom erg belangrijk. Ook vrijen kan, zolang je geen bloed en/of vruchtwater verliest.

Voldoende rust kan veel kwaaltjes voorkomen. Vertel bij gezondheidsproblemen altijd je arts dat je zwanger bent, veel medicijnen zijn gevaarlijk voor je ongeboren kind, omdat ze via de placenta in de baarmoeder terecht kunnen komen. Gebruik daarom geen medicijnen zonder overleg met je huisarts, apotheek en/of verloskundige.

Foliumzuur
Tijdens de eerste weken van de zwangerschap wordt bij het ongeboren kind het centrale zenuwstelsel (de neurale buis) gevormd. Hieruit ontstaan later de hersenen en het ruggenmerg. Deze neurale buis hoort zich in de eerste weken van de zwangerschap te sluiten. Gebeurt dit niet of gedeeltelijk, dan wordt het centrale zenuwstelsel onvoldoende ontwikkeld. Een open ruggetje kan het gevolg zijn.

Een tekort aan foliumzuur verhoogt de kans op een open ruggetje. Daarom moet voor de bevruchting en de eerste 10 weken van de zwangerschap de voorraad foliumzuur op peil zijn. Het is belangrijk je vanaf het moment dat je zwanger wilt worden elke dag 1 tablet van 0,4 of 0,5 mg foliumzuur neemt. Na de 10de zwangerschapsweek, wanneer de hersenen en ruggenwervels zijn aangelegd, kun je stoppen. Foliumzuur is zonder recept verkrijgbaar bij drogist en apotheek.

Als je medicijnen voor epilepsie e.d. gebruikt, of een open ruggetje in je familie voorkomt moet je met de huisarts overleggen of je een hogere dosering moet gebruiken.

Vitamine D
Vitamine D is nodig om calcium goed op te nemen uit de voeding. Calcium zorgt voor de opbouw en instandhouding van stevige botten en dat is tijdens de zwangerschap extra belangrijk voor jou en je baby. Na de geboorte tot en met zijn vierde jaar heeft je kind ook nog extra vitamine D nodig.

De Gezondheidsraad adviseert zwangere vrouwen uit voorzorg 10 microgram extra vitamine D te gebruiken. Dit advies klopt als je nauwelijks in de zon komt en/of onvoldoende vitamine D en calcium via voeding binnen krijgt.

Je lichaam maakt namelijk zelf vitamine D aan wanneer je buiten in de zon komt. Ongeveer elke dag 15 tot 30 minuten in de zon tussen 11 en 15 uur, als de zon op z’n hoogst staan, met je gezicht en handen is daarvoor nodig. En als de zon een dag niet schijnt? Maak je geen zorgen, je lichaam maakt voor meerdere dagen vitamine D aan. In de zomer bouwt je lichaam een voorraadje op zodat je in de herfst en winter ook vitamine D hebt.

Ook in voeding zit vitamine D, vooral in vette vis zoals zalm en makreel, margarine, en ei. Calcium zit in yoghurt, melk en kaas. Het is belangrijk dat je ook voeding neemt waarin vitamine D en calcium zit.

Heb je een donkere huidskleur dan moet je langer in de zon zijn om voldoende vitamine D aan te maken, meer dan een half uur. Vrouwen met een donkere huidskleur wordt wel geadviseerd om extra vitamine D te gebruiken.

Wat te doen als je heel weinig met zonlicht in aanraking komt? Bijvoorbeeld omdat je weinig buiten komt of kleding draagt die je gezicht en handen bedekt, of omdat je altijd zonnebrandcrème of make-up met een hoge beschermingsfactor gebruikt? Dan kan je beter wel 10 mcg vitamine D per dag slikken.